lördag 17 juli 2010

Kemi: Ammoniak

Inleder härmed en undersökning av kemikalier. Ett ämne jag vet föga om. Trots att jag läst samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet en gång i tiden och haft naturkunskap på schemat.

Mitt första intresseområde gäller AMMONIAK.

Vad jag redan visste: Luktar illa. Bildas i urin. Detta är i stort sett vad jag visste. Bör nog veta mer.

Vet nu efter en lätt efterforskning i Nationalencyklopedin och Wikipedia utifrån ett växtfärgnings perspektiv:
"Kemisk formel: NH3
En kemisk förening av väte och kväve.
Vid rumstemperatur är ammoniak en färglös gas med karakteristisk lukt, starkt slemhinneretande, i höga halter farlig. Gasen kondenseras lätt till en färglös vätska, som vid vanligt tryck kokar vid –33,4 °C.
Den är löslig i vatten och bildar då den basiska lösningen ammoniumhydroxid, NH4+ + OH-.
Användningsområden för ammoniak: Som rengöringsmedel, till exempel fönsterputs och ugnsrengöring samt vid tillverkningen av handelsgödsel, salpetersyra och plaster."

Tja.. Vad jag också vet nu är att det inte här helt lätt att få tag i, men att det lär gå att hitta i färghandeln. Min ammoniak fick jag av far som använder den till nåt elektrolytiskt på jobbet.
Jag vet också att den troligtvis löser fett och bajs i fårull och på så sätt är ett rengöringsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar