tisdag 25 augusti 2009

Orange och svart


Orange och svart.. Och så symmetriska blommor.. Men det blev inte som jag tänkt mig.
Här är första centimetrarna på ett av mina första egenkomponerade brickband.
Jag vrider och vrider, men inte blir det som jag tänkt mig. Bara en massa prickar.. Kan undra vad jag gjort fel..

Kanske måste varje punkt i blommans mönster bestå av två eller fyra mönsterrutor.. Är det lättare att väva dubbelvävt ändå? Eller vad det heter.. Hur mönster bildas är fortfarande en gåta för mig.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    På min hemsida kan du kankse hitta frörklaringen till hur mönstren blir till. Det finns två gratisfiler under "Brickband" som förklarar det.

    www.spangmurs.se

    Många vävhälsningar
    Louise

    SvaraRadera
  2. Tack Louise!
    Jag har ofta slinkit in på din hemsida och funnit massor av inspiration och förståelse för det där magiska med hantverk. Eller jag vet.. det heter inte hantverk.. det heter nåt annat som slöjd eller nåt. Men slöjd är så förknippat med desillusionerade stökiga och stressiga slöjdlektioner i skolan så jag vill hellre kalla det hantverk. Det låter just så vackert som det är.
    Jag ska kolla på din sida inför nästa brickprojekt.
    Hälsningar, Amanda

    SvaraRadera